Zrewitalizowanie torowiska Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej na odcinku Bonina

Na terenie linii Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej niedaleko Bonina odbyły się prace modernizacyjne. Polegały one na wymianie 540 podkładów na odcinku długości 400 metrów, między kilometrami 7.300 a 7.700. Poza wymianą podkładów, wykonano również prace polegające na podbiciu toru i nasunięciu go w planie, co pozwoliło wygładzić łuk do jego pierwotnej krzywizny R-500m.

Podkreślić należy, że stan podkładów, które zostały wymienione, był zły – znajdowały się na torowisku od lat 60. Te niezbędne naprawy były przeprowadzone w trybie awaryjnym. Konieczność ich natychmiastowego wykonania wynikała z alternatywy, jaką było zamknięcie toru.

Całość kosztów naprawy, wynoszących 109 800 zł, pokryło Towarzystwo Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej. Firma nie otrzymała do tego celu żadnej dotacji i nie mogła czekać na nabory zaplanowane na marzec 2025 roku. Wydatki te wpłyną więc na inne zadania Towarzystwa, takie jak remont taboru czy ogrodzenia stacji w Koszalinie.

Towarzystwo chciałoby przypomnieć, że tor kolejowy służy publicznie dla około 20 tysięcy pasażerów rocznie. Jako zarządca toru, podobnie jak PKP PLK, przestrzega, że taki remont powinien być finansowany z programu utrzymaniowego. Przez ostatnie 8 lat trwały rozmowy z Ministerstwem Infrastruktury dotyczące tego programu. Towarzystwo apeluje o potrzebę działań, które pozwolą Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej na dostęp do Funduszu Kolejowego – dowiadujemy się od postu na fanpage’u Towarzystwa.