Pierwsze hybrydowe pociągi dotarły już na stację kolejową w Kołobrzegu. Wszyscy teraz czekają na oficjalną prezentację nowych składów.
Do miasta dotarły dwa składy różniące się kolorystyką. Pierwszy z nich jest zielony, drugi natomiast ma kolor bursztynowy. Oba pociągi będą stacjonować w sekcji Polregio. Są to maszyny dwunapędowe posiadające zarówno napęd elektryczny jak i spalinowy. Są to dwa pierwsze tego rodzaju składy w Polsce, jest to więc niewątpliwy atut dla regionu. Nie jest wykluczone, że takich maszyn z czasem pojawi się na torach więcej.
O nowych składach
Pociągi te to Impulsy II Hybryda EN63H posiadające odpowiednio numery seryjne 001 oraz 002. Stworzyła je firma Newag z Nowego Sącza. Każdy z nich posiada w sumie 150 miejsc siedzących. Koszt zakupu składów wyniósł łącznie 49,2 mln złotych. Zostały zakupione ze środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego. Jak mówi reprezentujący urząd Tomasz Maciejewski w planach jest zakup kolejnych 10 pociągów z napędem hybrydowym, o ile rzecz jasna, pozwolą na to możliwości budżetowe województwa oraz finansowanie z RPO.
Według portalu rynek-kolejowy.pl nowe pociągi stacjonują obecnie w kołobrzeskiej sekcji Polregio. W najbliższych dniach mają się odbywać szkolenia instruktażowe dla maszynistów oraz obsługi warsztatowej. Planowane są także testowe przejazdy. Na pytanie, kiedy odbędzie się oficjalna prezentacja odpowiada Gabriela Wiatr, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego podając pierwszą połowę stycznia.
Oba pociągi zostały wyprodukowane w rekordowo krótkim czasie, a umowę na ich zakup Urząd Wojewódzki podpisał już w lipcu tego roku. Jako pojazdy dwunapędowe łączą w sobie najważniejsze zalety obu z nich. Napęd elektryczny zapewnia wysokie przyspieszenia oraz brak emisji spalin. Z kolei pojazdy spalinowe z elektryczną przekładnią mogą sprawnie poruszać się po niezelektryfikowanych liniach, a takich jest w Województwie Zachodniopomorskim na Pomorzu Zachodnim jest aż 40 procent.
Obsługiwane trasy
Nowe hybrydy będą obsługiwać trasę ze Szczecina Głównego przez Kołobrzeg do Koszalina bez konieczności przesiadki. Podobnie będzie na zmodernizowanej już linii nr 210 ze Szczecinka do Rumowa Pomorskiego. Tam będzie obsługiwać bezpośrednie połączenie ze Szczecina Głównego do Szczecinka przez Stargard, Drawsko Pomorskie, Złocieniec oraz Czaplinek.